تبلیغات
computer - آموزش فلش(انیمیشن و اجزای آن)
 
computer
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : armin panjehpour
موضوعات
نظرسنجی
به کدام یک از مرورگر ها علاقه ی بیش تری دارید؟











آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با مدیر

کد این ابزار


Up Page

کلیک کنید با مطالب این وبلاگ می توانید کامپیوتر را به صورت کامل فرا بگیرید.

جورواجور منبع نوشته: http://jooorvajooor.com/ کپی کردن بدون ذکر منبع باعث کاهش رتبه وب شما در گوگل میشود

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل
تماس با مدیر

کد این ابزار


Up Page

کلیک کنید با مطالب این وبلاگ می توانید کامپیوتر را به صورت کامل فرا بگیرید.

جورواجور منبع نوشته: http://jooorvajooor.com/ کپی کردن بدون ذکر منبع باعث کاهش رتبه وب شما در گوگل میشود

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل
فلش.........

آموزش؛ انیمیشن و اجزای آن

همان‌گونه كه در ابتدای این كتاب بیان شد، Flash نرم‌افزاری برای تولید انیمیشن است. پایه‌ی هر انیمیشنی، رسم تصاویر و تغییر آن‌ها به طور تدریجی است. با روش‌های رسم و تغییر تصاویر در فصول گذشته آشنا شدید. در این فصل قصد داریم با استفاده از اطلاعات فصول قبلی و مطالب جدید، روش ساخت انیمیشن‌های ساده را آموزش دهیم. اگر بر روی مطالب فصل‌های قبلی تسلط كافی ندارید، قبل از ادامه دروس آن فصل‌ها را مرور نمایید.

انیمیشن و اجزای آن

قبل از شروع سعی می‌كنیم شما را با مفهوم و معنای انیمیشن و اجزای آن آشنا كنیم. همان‌طور كه می‌دانید انیمیشن از یك سری تصاویر پشت سر هم تشكیل می‌شود كه در یك بازه‌ی زمانی خاص با سرعت مشخص به طور متوالی نمایش داده می‌شوند و در چشم بیننده یك حركت پیوسته را تداعی می‌نمایند. اما می‌خواهیم به مفاهیم تصویر، زمان‌بندی، سرعت و حركت نگاه دقیق‌تری بیندازیم.

فریم

گفتیم كه انیمیشن از یك سری تصویر ساخته شده است. به هر یك از این تصاویر یك فریم[1] گفته می‌شود. در Flash هر تصویری كه رسم می‌كنید در یك فریم قرار می‌گیرد. این بدین معناست كه شما حداقل یك فریم در فیلم خود دارید. فریم‌ها به دو دسته‌ی كلی فریم كلیدی[2] و فریم میانی تقسیم می‌شوند. فریم‌های كلیدی خود دو نوع دارند‌: فریم ابتدایی[3] و فریم نهایی[4]. با این نوع فریم‌ها و تفاوت‌های آن‌ها در بحث حركت بیشتر آشنا می‌شوید.

.

!

واقعیت این است كه شما تنها اجازه‌ی رسم تصویر در فریم‌های كلیدی را دارید. فریم‌های میانی توسط خود Flash و بنا بر نیاز و درخواست شما تولید می‌گردند و محتوای آن‌ها به محتوای فریم‌های كلیدی قبل و بعد آن‌ها بستگی دارد.

در بخش‌های بعدی یكی از اصلی‌ترین ابزار كار شما فریم‌ها خواهد بود و با این مفهوم بیشتر آشنا می‌شوید.

.

حركت

انیمیشن‌های واقعی در حقیقت از تعدادی حركت[5] ساده مثل تغییر مكان اشیاء و یا تغییر شكل آن‌ها ایجاد می‌شوند و هر حركت نیز به نوبه‌ی خود از تعدادی تصویر (فریم) تشكیل می‌گردد. اما حركت در Flash مفهوم دقیق‌تری دارد. برای روشن شدن این مطلب مثال زیر را در نظر بگیرید:

یك حركت متداول در انمیشن‌ها تغییر مكان و شكل اشیاء است. مثلاً تغییر شكل و مكان یك ابر در آسمان. برای ایجاد این حركت شما به عنوان طراح باید ابتدا وانتهای حركت را مشخص نمایید و سپس با توجه به این ابتدا و انتها تغییرات میانی برای رسیدن از حالت ابتدایی به انتهایی را مشخص سازید. فرض كنید حالت ابتدایی ما مانند شكل 1 و حالت نهایی مانند شكل 2 باشد. تصاویر میانی را نیز در شكل 3 می‌بینید. تصاویر میانی باید طوری طراحی شوند كه تصویر ابتدایی را به تدریج به تصویر نهایی تبدیل كنند. البته ممكن است راه‌های مختلفی برای تبدیل یك تصویر به تصویر دیگر وجود داشته باشد كه در این‌جا طراح تصمیم می‌گیرد كه كدام راه، راه بهتری است. نمونه‌های دیگر حركات ساده نیز وجود دارند، مانند: حركت توپ، چشمك زدن یك ستاره، چرخیدن تایر یك اتومبیل و ... در تمام این مثال‌ها از روندی به همین شكل استفاده می‌شود. در این‌جا شما می‌توانید مفهوم فریم‌های كلیدی و میانی و فریم‌های ابتدایی و نهایی را درك كنید.

 

فریم‌های كلیدی فریم‌هایی هستند كه طراح در آن‌ها ابتدا و انتهای حركات را مشخص می‌كند. واضح است كه منظور از فریم ابتدایی اولین فریم حركت یا همان فریم كلیدی اول و منظور از فریم نهایی آخرین فریم حركت و یا همان فریم كلیدی آخر است. فریم‌های میانی نیز فریم‌هایی هستند كه با توجه به فریم ابتدایی و نهایی هر حركت رسم می‌شوند و در آن‌ها تغییرات جزئی نسبت به فریم قبلی رخ می‌دهد. مجموع این تغییرات منجر به تبدیل تصویر اولیه به تصویر نهایی می‌گردد. دقت كنید كنید كه یك انیمیشن واقعی مجموعه‌ای از حركات است و در نتیجه در بسیاری اوقات فریم نهایی یك حركت، فریم ابتدایی حركت بعدی نیز هست.

.

!

در تمام این فصل و فصول آینده منظور از حركت یك حركت ساده است. در حركات ساده تغییرات بسیار كم‌اند و یا روند تغییرات واضح است. مثلاً حركت یك شیئ بر روی یك خط راست یا منحنی یك حركت مشخص است. اما اگر همین شیئ ابتدا حركت كرده و سپس شروع به چرخیدن بكند، كل این حركت یك حركت ساده محسوب نمی‌شود و باید به دو حركت ساده‌ی جابه‌جایی و چرخش تجزیه شود. در واقع باید با توجه به ابتدا و انتهای حركت به روند تغییرات در فریم‌های میانی به طور تقریبی پی برد.

.

زمان‌بندی و سرعت

یكی از عناصر مؤثر در انیمیشن زمان است. هر حركت در انیمیشن یك زمان خاص دارد، یعنی در یك لحظه‌ی خاص حركت شروع و در لحظه‌ی مشخص اتمام می‌یابد. طول زمانی یك حركت به دو عامل بستگی دارد. یكی تعداد فریم‌ها و دیگری زمان نمایش هر فریم. چشم انسان قادر نیست تعداد زیادی تصویر را در فاصله زمانی كوتاه از همدیگر تشخیص دهد و اگر در هر ثانیه مثلاً 12 تصویر نمایش داده شود، انسان تصاویر را به طور پیوسته می‌بیند. در Flash در هنگام نمایش فیلم به طور پیش‌فرض 12 فریم در هر ثانیه نمایش داده می‌شود، به عبارت دیگر هر فریم یك دوازدهم ثانیه دیده می‌شود. به اصطلاح می‌گوییم كه سرعت نمایش انیمیشن 12 فریم در ثانیه[6] یا fps12 است. با توجه به این زمان یك حركت  12 فریمی، 1 ثانیه و تعداد فریم یك حركت 10 ثانیه‌ای 120 فریم خواهد بود. این مفاهیم برای تعیین زمان كل یك انیمیشن و تك تك حركات آن مهم می‌باشد. پس سعی كنید این مفاهیم را به خوبی درك كنید.

.

نوار زمان


در Flash برای ایجاد فریم‌ها و زمان‌بندی انیمیشن از پانلی به نام نوار زمان[7]استفاده می‌شود. نوار زمان معمولاً در بالای پرده قرار دارد. شكل این نوار را در زیر می‌بینید.

در این بخش فقط با بخش نوار فریم‌های نوار زمان آشنا می‌شویم و سایر قسمت‌ها در بخش‌های بعدی معرفی می‌شوند. نوار فریم‌ها به صورت یك سری مستطیل كوچك پشت سر هم به نظر می‌آید كه هر یك از این مستطیل‌ها بیان‌گر مكان یك فریم می‌باشند. اگر مرز این مستطیل‌ها تیره باشد به معنای وجود یك فریم در این مكان است. در غیر این صورت در این مكان فریمی وجود ندارد. در بالای نوار فریم اعدادی نوشته شده كه نشان‌دهنده‌ی شماره‌ی هر فریم است. البته به علت كمبود فضا اعداد 1، 5، 10، 15، ... نوشته شده‌اند. تمامی كارهای مربوط به فریم‌ها مثل اضافه‌كردن یك فریم، تبدیل یك فریم به یك فریم كلیدی و ... در نوار فریم‌ها انجام می‌شود. شكل ظاهری هر یك از مستطیل‌های گفته شده بیان‌گر نوع آن فریم می‌باشد كه در ادامه با انواع فریم‌ها آشنا می‌شوید. در این‌جا به بیان این نكته اكتفا می‌كنیم كه فیلم ما حداقل یك فریم دارد و این فریم یك فریم كلیدی است. داخل مستطیل فریم‌های كلیدی یك دایره دیده می‌شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 14 بهمن 1392
armin panjehpour
چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:20 ب.ظ
It's appropriate time to make some plans for
the future and it's time to be happy. I've read this post and if I could I desire
to suggest you some interesting things or tips. Maybe you can write next articles referring to this
article. I want to read even more things about it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر